Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Marijke Ibes - WaarBenJij.nu Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Marijke Ibes - WaarBenJij.nu

Napier

Blijf op de hoogte en volg Marijke

05 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Napier

Vanochtend was de eerste stop op de top van mount Victoria, vanwaar je een uitzicht hebt over Wellington. Het was behoorlijk frisjes.Ze noemen het hier ook Windy Welly, heeft te maken met de ligging. Vanaf hier zag je de uitgestrektheid van de stad. En passant reden we langs een filmlokatie van de Lord of de rings, de scene waar de hobbits zich in het bos verstopten voor de zwarte ruiters. We zullen nog meer lokaties tegenkomen is ons beloofd.

Nu we op het Noordereiland zitten zulle we meer Maori's tegenkomen. Toen de emigranten hier kwamen, kwamen ook de missionarissen om hen te bekeren tot het Christelijke geloof. De Engelsen wilden dat ze van bepaalde gewoontes afstand moesten doen voor er überhaupt over dopen en toetreden tot de Anglicaanse kerk sprake kon zijn. De missionarissen dachten andersom; eerst dopen en dan zien we wel. Van welke gewoontes moesten ze dan afstand doen: polygamie, verkrachting, kindermoord en kannibalisme. (dus..........)
De Maori's zijn zeer gelovig en zijn aangesloten bij hun eigen Ratanakerk.
En wat onder hen in opkomst is dat raad je niet. Namelijk de Islam ??

Koffiestop in Martinborough. In dit gebied zijn nieuwe produkten in opkomst zoals: olijven, lavendel, alpaca's en rode druiven. Dit stadje ligt in een wijngebied. Voorheen produceerden ze hier enkel witte wijn, maar tegenwoordig maken ze ook rode pinot noir wijn.
Natuurlijk hebben we een flesje gekocht. En ik moet zeggen dat het goed gelukt is met die wijn. Hij smaakt verdomde lekker.(ps wijn is hier een stuk duurder)

Door naar Mount Bruce Wildlife Centre. Een vogelpark met kiwi's. Was een beetje een tegenvaller. De vogelkooien stonden vol met bomen en struiken, zodat de vogels zich konden verschuilen. En er was maar één kiwi. Een witte en deze zat is het schemerdonker. Maar ach, de omgeving was mooi.

Op de route stopten we in het plaatsje Noorsewood. Een nederzetting van Noren die hierheen gehaald waren voor hun kennis over houtkap. Er was een kerk, een huisje van toen en trollen..........

Na wat foto/plasstops kwamen we aan in Napier. Een stad aan zee die in 1931 totaal verwoest is door een aardbeving waarbij de stad 4 meter omhoog kwam. Binnen 2 minuten een stad totaal in puin.........
Doordat ook de aarde in zee omhoog kwam kregen ze meer grond, maar moesten de hele stad opnieuw opbouwen. Dat hebben ze gedaan in voornamelijk art deco stijl. Het is een prettige grote stad met erg mooie gebouwen. Hier wil ik wel een paar weken blijven. Maar helaas......we moeten door.